Określ podstawową funkcję logo

Znak reprezentuje swoją markę poprzez zastosowanie kształtów, czcionek, kolorów i obrazów. Jest jasne, dlaczego trzeba logo może poprowadzić swój projekt.

Uznanie

Czy Twoja firma jest nowym graczem na rynku czy też konkuruje z wieloma innymi? Posiadanie silnego logo może pomóc klientom rozpoznać markę.

Rozpoznawalność

Dla klientów sklepu logo może być łatwiejsze do zapamiętania niż nazwa firmy, nazwa produktów czy usług. Z biegiem czasu, ludziom z łatwością będzie przychodzić skojarzenie z logo firmy.

Tworzenie zaufania

Strategia pozyskania nowych klientów oraz utrzymania istniejących jest w głównej mierze oparta na ich zaufaniu do marki. Solidne logo, które przekazuje swoją ideę uczciwości czy rzetelności w interesach może w tym pomóc.

Zwiększenie podziw

Jeśli klienci mają już wyrobioną opinię o firmie, można zbudować na tym poprzez stworzenie logo, które jest dobrze uznać za dobry wygląd, spryt i efektywnej prostoty.

Zaprojektuj logo Krok 22
Pomyśl o swoim rynku docelowym

Ważne jest aby określić swój target czyli ustalić kim są nasi klienci i dostosować do tej grupy wygląd logo. Oni będą głównymi odbiorcami przekazu. Logo dla kwiaciarni z fikuśną czcionką i jasną kolorystyką nie sprawdzi się w branży motoryzacyjnej. Logo dla kancelarii prawnej musi odwoływać się do taki cech jak: integralność i solidność ale niekoniecznie do estetyki wyglądu, która z kolei będzie miała spore znaczenie dla firmy cateringowej.

Zaprojektuj logo Krok 3
Zaprojektuj logo Krok 43

Zdecyduj, czy logo ma zawierać nazwę firmy

Oczywiście, chcesz zbudować rozpoznawalność Twojej firmy, ale umieszczenie nazwy firmy w projekcie nie zawsze może być dobrym pomysłem. Uwzględnij nazwę, jeśli jest to uzasadnione, ale jeszcze nie wyróżniający słowo gospodarstwa domowego lub jeśli środki marketingowe są ograniczone, a Twoim celem jest zbudować rozpoznawalność.
Nie zawieraj nazwy, jeśli jest zbyt ogólna, długa, źle się kojarzy lub nie posiada rozsądnego tłumaczenia w obcych językach (jeśli jest to brane pod uwagę) lub nawet jeśli brakuje jej „osobowości”. Zrezygnuj z nazwy również wtedy, kiedy będziesz umieszczać je na produkcie takim jak obuwie czy torebka.
Pomyśl o wszystkich sposobach wykorzystywania swojego logo. Wyobraź sobie najmniejszą skalę i zupełnie nieczytelną nazwę firmy. Kiedy decydujemy się na taką miniaturową formę, być może lepiej będzie usunąć nazwę.

Zaprojektuj logo Krok 54

Schemat kolorów

Jeśli firma świadomie wprowadziła już do użytku jakąś paletę kolorów zawartą w jej designie, reklamie lub innych materiałach, bardzo ważne jest aby te kolory były zawarte w logo. Konsekwentne używanie barw buduje relację i jest ważnym katalizatorem w procesie zapamiętywania. Dla klientów może być psychologicznym linkiem do firmy. Jeśli Twoja firma utożsamia się z konkretnymi kolorami, odbiorcy podświadomie będą kojarzyć tę zależność. Jeżeli nie masz jeszcze ustalonego schematu kolorów, zrób rozeznanie w teorii psychologii barw, dzięki czemu możesz dokonać trafnych wyborów. Na przykład czerwony – oznacza siłę, pasję, energię i zaufanie, ale może też sygnalizować niebezpieczeństwo. Sam zdecyduj.

Zaprojektuj logo Krok 5Bullet3
Zaprojektuj logo Krok 65

Czerp inspirację ale nie kopiuj

Jasne, że często trudno oprzeć się pokusie aby stworzyć coś, co wygląda jak logo ulubionej firmy ale tym samym będzie to jasny choć niezamierzony komunikat, że jesteś leniwy i banalny. Spójrz na logo innych przedsiębiorstw z Twojej branży. Zadaj sobie pytanie, co Ci się podoba a co jest niefajne u nich. Co działa a co nie. Nie próbuj jednocześnie ogarnąć zbyt wielu przykładów, 10-15 powinno być wystarczającą próbką do badania. Dobre logo powinno być proste, zapamiętywalne, ponadczasowe. Trzymaj się tych wytycznych podczas zabawy w projektowanie. Jeśli akurat masz kryzys ideowy, spróbuj innego słowa klucza lub skorzystaj ze słownika wyrazów bliskoznacznych. Pozwoli Ci to na przeniesienie toku myślowego na nowe płaszczyzny.

Zaprojektuj logo Krok 6Bullet3

Doodle

Szkicuj przedmioty swoich rozmyślań i baw się nimi. Wypisz słowa kluczowe w różnych odmianach czcionek. Zobacz, czy coś wizualnie iskrzy.

Zaprojektuj logo Krok 6Bullet4
Zaprojektuj logo Krok 76

Prostota

Projektowanie logo jest ćwiczeniem powściągliwości. Choć kusi myśl, aby spróbować przekazać wiele komunikatów w jednym projekcie, to wiedz, że gwałtownie zbaczasz ze ścieżki do sukcesu swojego logo. Unikaj zbyt wielu kolorów, czcionek i nakładania się wielu obrazów. Mylące treści czy bałagan nie będzie działać na Twoją korzyść. Zbyt duża ilość elementów w logo, będzie trudna w odbiorze i przetworzeniu przez mózg. Praktycznie rzecz biorąc, proste logo jest łatwiejsze i mniej kosztowne do odtworzenia. Może ono pojawiać się na różnych elementach firmowych, reklamach, reklamówkach – prostota pozwoli zaoszczędzić.

Część 2 z 3: Testowanie Projektowanie
Zaprojektuj logo Krok 81

Tworzenie wielu wzorów

Zwykle w początkowej fazie projektowania masz kilka pomysłów, które chciałbyś zrealizować. Narysuj wszystkie, dzięki czemu zobaczysz, co działa, a co nie. Czasem nawet słabszy projekt może dać wyobrażenie lub zawierać jakiś element, który będziesz chciał wykorzystać.

Zaprojektuj logo Krok 92

Wstępny szkic projektu

Na początku procesu twórczego wciąż najlepszym sposobem jest ołówek i kartka papieru. Szkicowanie to szybka i łatwy metoda przelania pomysłów na papier. Stanowi też dobrą bazę do wstępnej oceny. Zwykły biały papier lub papier milimetrowy stanowi świetne tło dla Twoich szkiców. Nie należy ich jednak usuwać. Projektowanie nie jest procesem liniowym. Archiwizuj szkice z projektami, nawet tymi, z których nie byłeś zadowolony. Mogą one zainspirować inny pomysł lub na późniejszym etapie zaoferować coś wartościowego. Duże firmy projektowe często wykonują dziesiątki, setki szkiców zanim w ogóle dotkną komputera. Wzoruj się na zawodowcach ale odkrywaj dobre pomysły jako pionier.

Zaprojektuj logo Krok 103

Zbadaj projekt na grupie testowej

Naturalnym wydaje się aby jak najszybciej wcielić w życie najlepszy projekt ale ważne jest, aby uzyskać informacje zwrotne.

Zaprojektuj logo Krok 114
Uzyskaj informacje zwrotne od ludzi z rynku docelowego. Pokaż swoje projekty reprezentatywnej próbce badanych ludzi, którzy pasują do profilu idealnego klienta. Możesz pokazać im kilka wzorów lub po prostu ten, który jest faworytem. Zapytaj na kluczowe pytania, które ujawniają ich reakcję na logo. Czy oni myślą, że to nudne i ekscytujące? Brzydkie czy atrakcyjne? Popularne czy wyjątkowe? Należy również sprawdzić, aby zobaczyć, co obraz lub logo przekazuje komunikat do nich, czy że produkt jest łatwy do odczytu / rozpoznać i jeśli wydaje się zgodne z tym, co wiedzą o Twojej firmie lub o swojej branży.
Zaprojektuj logo Krok 11Bullet1
Zaprojektuj logo Krok 125
Bądź ostrożny opierając się zbyt mocno na opinii członków rodziny lub przyjaciół. Nawet jeśli chcesz tylko nieoficjalnie poznać zdanie swoich bliskich, ich komentarze nie zawsze mogą zaoferować ten rodzaj sprzężenia zwrotnego, które uznalibyśmy za najbardziej przydatne. Możesz wykorzystać rodzinę i przyjaciół do przetestowania swojego logo na zapamiętywalność. Niech popatrzą na projekt przez kilka sekund, a następnie poproś ich, aby wskazali je spośród innych. Jeśli to się sprawdzi, to logo jest zapamiętywalne.
Zaprojektuj logo Krok 136
Upewnij się, że konstrukcja projektu jest skalowalna. Należy rozważyć wszystkie sposoby wykorzystania logo: w reklamach prasowych, na oznakowaniu produktów, na stronie internetowej. Twoje logo musi dobrze funkcjonować i być łatwo reprodukowalne w dużej i małej skali. Jeśli logo posiada zbyt wiele szczegółów lub linii, które są zbyt cienkie, te elementy mogą się zgubić lub logo może nie wyglądać zbyt czytelnie w małych rozmiarach. Z kolei jeśli logo wygląda dobrze tylko na formacie wielkości wizytówki, to zazwyczaj okazuje się niezgrabne w powiększeniu.
Projektowanie graficzne w programach takich jak: Adobe Illustrator lub Corel Draw zapewnia możliwości przetestowania skalowalności projektu. Jeśli pracujesz na jakimś formacie strony od początku, spróbuj kopii projektu na różnych ustawieniach rozmiaru strony.
Zaprojektuj logo Krok 13Bullet3
Część 3 z 3: Zamykanie Projektowanie
Zaprojektuj logo Krok 141
Stworzyłeś ostateczny projekt. Końcowo i tak musisz mieć logo zdigitalizowane. Można to zrobić samemu lub zatrudnić specjalistę, który zadba o dobre przetworzenie rysunku na postać wektorową lub bitmapową. Jeśli chcesz zrobić to samemu poszperaj w internecie za programami do projektowania graficznego. Najczęściej używany program jest Adobe Illustrator, Corel Draw, a z kolei Inkscape to ciekawa opcja, która z kolei jest zupełnie darmowa. Istnieje wiele książek instruktażowych i stron internetowych, które mogą pomóc w nauce. Szkoły wyższe i niektóre programy kształcenia ustawicznego oferują zajęcia praktyczne z projektowania. Jeśli jednak nie masz na to czasu ani chęci lepiej będzie skorzystać z usług profesjonalnego grafika. Obejrzyj strony internetowe projektantów, aby zapoznać się z ich portfolio. Powinieneś wybrać grafika, który ma duże doświadczenie w projektowaniu logo. Zapytaj o czas realizacji. W każdym przypadku pytaj ile czasu minie od chwili przekazania szkiców do otrzymania gotowego produktu. Dowiedzieć się o koszty. Ponownie, gdzie jesteś w procesie projektowania wpłyną na koszt tej usługi. Jeśli potrzebujesz kogoś, aby wrócić do punktu wyjścia z tobą w projekcie, które będą droższe niż jeśli jesteś zadowolony z utworzonej logo i po prostu chcą mieć to profesjonalnie skomputeryzowane.
Sprawdź, usług online. Istnieje wiele internetowych graficznych usług projektowych, które pozwalają na opłatę zestaw aw zamian otrzymać kilka projekty logo z artystów, którzy próbują zdobyć pracę. Możesz wybrać projekt jesteś najlepszy i pracę z tym artystą podoba poprzez realizację projektu.
Zaprojektuj logo Krok 152
Przechowywać słuchania. Po zakończeniu logo, ważne jest, że są otwarte na opinie w sprawie projektu.
Wykorzystanie social media. Jeśli Twoja firma ma ugruntowaną obecność online, uruchom logo obok tych, którzy są podłączone do ciebie i słuchać tego, co mają do powiedzenia.
Zaprojektuj logo Krok 15Bullet1
Wypróbuj swoje logo na swojej stronie pierwszej. Jeśli odpowiedź na Twoje logo nie jest pozytywna, to jest łatwiejsze i mniej kosztowne do przeglądu i opublikować go na swojej stronie, że przerobić materiały drukowane.
Zaprojektuj logo Krok 15Bullet2
Uzyskać szczegółowe informacje. Jeśli klienci mówią, że logo jest „dziwne” lub „trudne do odczytania,” naciśnij je o szczegóły. Więcej można dowiedzieć się przed dokonaniem inwestycji w całej swojej zabezpieczenia druku, tym łatwiej będzie dostosować projekt

About the author